6 tips og triks til å lage kickoff til bedriften din.
Blåturer for bedriften din, er standup riktig for dere?
Hei Roar, du har jo jobbet med standup en stund. Kan du fortelle litt om når du startet og hvordan det var å opptre på den tiden?
- Jeg startet tilbake i forrige årtusen, pleier jeg å si, hehe. Det var i 1996, og prøvde meg første gang i venninne sin 30årsdag. Der var Eddie Eidsvåg naboen hennes, som var en av de få som drev med standup dengang. Han gjorde også et sett foran de 25 i stua hennes. Så ble det debut på Nansen-puben i Bergen samme høst, stedet som Elina Krantz drev i starten. Ja, så ballet det på seg... det var ikke så mange som drev på den gang som du sier. Christian Quart var liksom hovedscenen i landet, i Oslo. Så var Nansen-puben et av de fem-seks andre stedene som hadde standup noenlunde fast. Dagfinn Lyngbø, Trond Hansen, Åsleik Engmark, Jonas Rønning, Fredrik Knutsen, Espen Eckbo, Jon Schau var blant de kjente komikerne den gang. Sjøl satte jeg opp mitt første helaftens show i 2002; «Hardingar danse`ikkje disco!» Da tror jeg at jeg var en av en håndfull som gjorde standup i Bergen, siden Dagfinn hadde flyttet til Oslo. Markedsføringen var plakater og annonse i avisa – for dette var før facebook, instagram, podcaster osv. Good times!
Du har jo opptrådt haugevis på klubbkvelder, men kan du fortelle litt om forskjellen på en klubbkveld-jobb og en firmajobb?
- Det er på et vis to ulike idretter, om jeg kan si det litt flåsete. På en klubbkveld kommer folk som vet de skal se standup, de har betalt litt penger, går med noen de kjenner – og gleder seg. Utgangspunktet kan være ganske annerledes på en bedriftjobb. Folk er ofte nødt til å komme på arrrangementet, enten de vil eller ei. De har kanskje mest lyst til å flørte med kollegaen ved siden av – eller drikke seg snydens fordi hun ikke var interessert i å prate. Så kommer det en kar på scenen som begynner å prate og forlanger oppmerksomhet. Det skal litt til å få det til å svinge som på en klubbkveld da.
Har du noen tips til komikere som ønsker å starte med bedriftsjobber?
- Først og fremst å ikke stresse med å få slike jobber. Bli skikkelig trygg på å takle klubbjobber, ikke bare en og to ganger, men mange ganger, foran ulike typer publikum. Og skriv til du har et bra sett med minst 20 minutter bra materiale, som ikke er for grovt.
Har du noen kjipe hendelser som har skjedd på en firmajobb?
- Hehe, sikkert noen jeg har fortrengt. Men husker jo den gang jeg skulle underholde på danskebåten; fikk beskjed om at det var norske turister som kom til å samle seg rundt scenen. Å neida, det var 90% tyske trailersjåfører som satt der. Og alle så ut som de var hentet fra Derrick (og ikke de hyggelige...). Eller den gang noen hadde skrudd på knappene på lydbordet rett før jeg kom, slik at alt skurret og pep. Da føler man seg lite lur...og enda mindre proff.
Kan du fortelle litt om hvordan man bør prise seg?
-I starten skal man høre hva andre med samme type erfaring som deg selv har, pleier bli betalt. Det er to ting som avgjør betalingen: Erfaringen, som rett og slett betyr hvor sikker kunden kan være på at de får en vellykket kveld der folk ler mye og lenge – og hvor kjent du er. For de fleste tar det noen år før du får et etablert navn, men får man en rolle i et tv-program eller en podcast som «tar av», så kan beløpene øke raskt. Jo fler som vil ha deg, desto enklere å øke prisen. Så enkelt er det.
(Standup Live Bestillingsguide 2024 - priser mm.)
Hvor mye forberedelser bør man gjøre før en jobb? Og hvilke?
-Jo mer man får vite om jobben, desto bedre. Praktiske ting:
- Hva har firmaets ansatte gjort før de skal se deg denne dagen?
- Er de slitne?
- Sultne?
- Festglade?
- Eller har de fått beskjed om nedskjæringer og halvparten mister jobben?
- Hvor i programmet skal du inn (veldig viktig poeng, ikke så sent at folk er blitt godt pussa, ikke så tidlig at slipset sitter trangt og smilene langt inne)?
- Hvordan er lokalet der du skal underholde? Er det mye romklang? Er det høyt under taket eller lavt og intimt? Er det mulig å bli plassert nær publikum, eller sitter de mange meter unna? Ser alle deg der du skal stå?
- Sitter de på runde bord, på langbord eller på stolrekker foran scenen? (Prøv for all del å unngå at publikum står!) Er scenen høy eller lav? Hvordan er lydutstyret og lyset? Sørg for at du får testet at alt fungerer før publikum kommer inn i salen.
- Så er det å få vite ting som kan brukes når du prater. Hva driver firmaet med? Hva er historikken? Hvem er konkurrentene i bransjen, har de noen interne regler, forkortelser eller pussigheter som du kan få vite om?
Lag en profil og forstå bedriften
- Så om de ansatte: Hvem er sjefene i firmaet? Har de noen spesielle vaner? Talemåter? Hobbyer? Er det andre i firmaet som har kjennetegn som kan brukes? Her tar man selvsagt ikke ting som kan være flaut og bli oppfattet som mobbing av dem det gjelder, men ufarlige småting, episoder som kan vris på og skape god stemning. Ta gjerne et møte i forkant av festkvelden, med festkomiteen.
Hva mener du et firma må ta i betraktning på når de skal velge en komiker til sitt arrangement?
- Her er det fort gjort å gjøre en tabbe. Ofte er det en i firmaet som har en spesiell favoritt som bare MÅ bli plukket ut. (Kanskje like mye fordi han/hun har lyst å møte komikeren selv, for en prat eller selfie). Men det er langtfra sikkert at den komikeren er særlig god på firmajobber, og passer i den rollen som det er snakk om her. Derfor er det lurt å lytte til eventbyrået som har god erfaring med hvem som passer til hva.
Finnes det tilfeller der du mener de IKKE skal bruke en komiker?
- Absolutt. Er det en skikkelig fuktig kveld der det har vært fri bar, er det vanskelig å få folk til å lytte til humor. Da funker nok et partyband bedre. Og er det en eldre forsamling vil ofte poengene til en ung komiker være vanskelig å relatere seg til. Eller en eldre komiker foran russ for den del. Rett mann på rett plass rett og slett.
Hva trenger artisten fra firmaet som leier inn, for å gjøre en best mulig jobb på arrangementet selve kvelden?
- Aller helst kun en kontaktperson som jeg trenger forholde meg til. En som sørger for at det som skal fungere av teknikk er på plass til rett tid, at jeg blir tatt imot og sjekker at jeg har det jeg trenger – og som gjør at jeg føler meg velkommen rett og slett. Og det er veldig fint om det finnes et rom å oppholde seg på før man skal på scenen. Det kan høres ut som man er litt høy på seg selv, men det handler rett og slett om å kunne konsentrere seg i ro og mak før man skal opptre, for å kunne levere det beste man har. Og det vil jo begge parter vil jeg tro?